UUTISKIRJEARKISTO > TALVI 2016

Koulu 2026

Lentävä matto unelmointiin ja visiointiinKäytimme juuri päättyneellä OPH:n rahoittamalla "Alkuvauhti digiloikkaan 6 op" kurssilla tehtävää "Lentävä matto" kääntämään katsetta tulevaisuuteen. Tässä tehtävässä osallistujat pääsivät unelmoimaan ja visioimaan mitä koulu voisi olla vuonna 2026.

Saimme osallistujilta hienoja ajatuksia mitä koulu tulee olemaan tulevaisuudessa ja kuinka TVT:tä hyödynnetään tulevaisuuden koulussa. Tehtävä konseptiin voi tutustua uudesta uutiskirjeen juttusarjasta OPEVINKKI ja sieltä artikkeli "Lennä matolla tai nappaa siivet"

Kaikkien upeiden visioiden ja unelmien joukosta poimimme pari helmeä myös uutiskirjeemme lukijoille. Näissä kouluissa varmasti viihdytään ja opitaan. Mitähän voisimme toteuttaa jo nyt?

HOX! Seuraavaksi startaamme "Digiloikkaa pidemmälle 6 op" koulutuksen johon kerkeät vielä ilmoittautumaan 26.2.2017 mennessä.

Lentävällä matolla vuoteen 2026

Suunnistan lentävällä matolla koulun pihalle. Oppilaat puuhastelevat pihalla, koulu on vasta alkamassa. Kohta osa oppilaista siirtyy sisätiloihin. He ovat saaneet opettajiltaan viestin älyrannekkeeseen: "opettajat odottavat heitä ryhmätyötilassa". Lähden seuraamaan kyseisiä oppilaita, he ovat ehkä noin 10-12 -vuotiaita. Oppilaat suuntaavat sovittuun paikkaan. Oppilaat kaivavat esille tablettinsa ja oppimistuokio alkaa. Opettajat ohjeistavat oppilaita menemään yhteiselle sivustolle, josta löytyy ohjeet tulevalle tunnille. Kaikki tietävät, miten toimia. He lukevat ohjeet, käyvät läpi yhteisiä asioita ja jakaantuvat ryhmätyötilan läheisyyteen jatkamaan tehtävän tekemistä. Osa tekee sitä kaverin kanssa, osa pikku porukassa ja osa yksin. Eri-ikäiset toimivat hienosti keskenään ja auttavat toisiaan. Opettaja vastaa oppilaiden kysymyksiin omalla tabletillaan, toinen opettaja kiertelee oppilaiden luona. Hän ohjaa ja opastaa, antaa vinkkejä muttei suoria vastauksia. 

Oppilaat käyttävät työhönsä omia tabletteja sekä koulun läppäreitä. Niitä on ympäri koulua vähän siellä ja täällä. Seinillä on älytauluja opetuskäyttöön sekä oppilaiden käyttöön. Muutaman älytaulun eteen onkin jo kokoontunut porukkaa. Yksi porukkaa kertailee matematiikan murtolukuja yhdessä. Toinen porukkaa yrittää yhdessä ratkaista vähän hankalampia sanallisia tehtäviä. Niissä ratkotaan arkielämään liittyviä matemaattisia ongelmia. Opettaja näyttää seurailevan sivusta oppilaiden touhuamista. Hän antaa oppilaiden ratkoa ongelmia keskenään. Samalla hän auttaa niitä, jotka tekevät samantyyppisiä tehtäviä omilla koneillaan. 

Yhden älytaulun eteen on kokoontunut porukkaa kuulokkeet korvilla. He katsovat taululta opetusvideota. Tämä kuuluu osaksi laajempaa oppimiskokonaisuutta. Oikeastaan monenkaan oppilaan tehtävästä ei suoraan huomaa, että onko kyse äidinkielestä vaiko maantiedosta vai olisiko tämä sittenkin yhteiskuntaoppia. Oppiaineet ovat tainneet sulautua yhteen.

Vaikka oppilaita on tässä vaiheessa siirtynyt yhteisiin tiloihin useasta eri ryhmästä, hommat hoituu ja on rauhallista. Kurkkaan, mitä oppilaat tableteillaan puuhastelevat. Eräät oppilaat ovat lukeneet annetun tekstin ja nyt he vastaavat tekstin kysymyksiin. Jotkut keskustelevat kysymyksistä kavereiden kanssa: "mitäköhän ope tarkoittaa tällä sanalla?" ja "kuinka pitkästi vastasitte kysymykseen kaksi?". "Oliko keski-ajalla dinosauruksia?", kuulen jonkun oppilaan kysyvän. Jotkut asiat eivät nähtävästi ole muuttuneet, mietin.  

Lähden kiertelemään muita tiloja läpi. Eräässä tilassa on pikkuoppilaita. Osa harjoittelee käsinkirjoitusta vihkoihin, osa näppäintaitoja läppäreillä. Opettaja kiertelee ja auttaa. Eräässä tilassa keskustellaan netin välityksellä ulkomailla olevan ystävyysluokan kanssa. He juttelevat keskenään englanniksi. Skypeä käytetään kuulemma myös eri ryhmien kesken, kun tehdään yhteistyötä, mutta toimitaan eri tiloissa. Huomaankin, että pieni porukka opiskelee asioita aikuisen kanssa pienessä rauhallisessa tilassa. Skypen välityksellä he ovat yhteydessä muuhun porukkaan, jotka tekevät samaa hommaa isommassa porukassa koulun toisessa tilassa. Nämä taitavat tarvita enemmän omaa rauhaa ja tilaa, mietin.

Kurkkaan pihalle. Siellä oppilaat näyttävät suunnistavan kännyköitä apunakäyttäen. Kaikkea sitä näkeekin, ihmettelen. 

Ennen lähtöä käyn vielä kurkkaamassa opettajien tiloihin. Siellä opettajat ovat huojentuneita, kun kaikki yhteiset asiat löytyvät yhdestä sivustosta. Pedanetit, wilmat, sähköpostit, sanomaprot, populukset ja webtallennukset ovat historiaa. Ei enää kymmeniä eri tunnuksia ja salasanoja, mahtavaa! En malta odottaa, että on jo vuosi 2026. Mutta nyt hyppään mattoni kyytiin ja suuntaan takaisin vuoteen 2016.

 

Tilanne kymmenen vuoden kuluttua nykyisessä koulussani

Jari Puotiainen

Tulevaisuudessa kouluni näyttää lentävän maton kyydistä katsoen seuraavanlaiselta. 

Lennän lentävällä matolla kouluni ylle ja huomaan kuinka oppilaat edelleen pelaavat välitunnilla aktiivisesti jalkapalloa pihan sorakentällä ja osa oppilaista kiikkuu aktiivisesti keinuissa. Osa pelaa lipunryöstöpeliä toisessa päässä koulun kenttää. liikunta on edelleen aktiivisesti mukana koulun oppilaiden päivittäisessä toiminnassa. Pihalla näkyy eri ikäisiä ala- asteen oppilaita. 

Juuri kun saavun koulun ylle lentävällä matollani koulussa soi välituntikello välitunnin päättymisen merkiksi. Oppilaat soljuvat kouluun sisälle. Lennän omalla lentävällä matollani koulun sisälle oppilaiden mukana ja huomaan kuinka oppilaat ottavat oman tablettitietokoneensa koulun käytävällä olevasta hyllystä. Koulun luokkahuoneet on viihtyisästi sisustettu ja jokaisessa luokassa on jokin erilainen projekti menossa. Oppilaat tutkivat opettajan johdolla erilaisia projekteja eri luokkatiloissa omalta tabletiltaan. 

Koulun internetyhteys on hyvin nopea. Osa oppilaista opiskelee nettiyhteyden välityksellä  kotoaan käsin samoja asioita opettajan ohjaamana, kuin luokkatilassa opiskellaan ja opettaja ja oppilaat ovat näihin oppilaisiin yhteydessä internetin avulla. Luokan oppilaat opiskelevat eri oppiaineiden lisäksi myös erilaisia projekteja, joissa hyödynnetään kansainvälistä osaamista. Oppilaat juttelevat välillä oman tablettinsa välityksellä toisessa maassa asuvalle opiskelijatoverilleen englantia tai jotain muuta kieltä ja tekevät yhteistä projektityötään. Oppilaat tuntuvat viihtyvän projektimaisen oppimisympäristön parissa hyvin. Eräässä luokassa oppilaat ohjaavat robotteja tablettiensa avulla. Opettajat toimivat luokkatiloissa lähinnä projektien ohjaajina, koska oppilailla on erilaisten perusasioiden oppimiseksi tableteillaan erilaisia sovelluksia, joiden avulla he opiskelevat näitä asioita. Pienemmille oppilaille opetetaan tablettien avulla perusasioita, kuten lukemista- ja kirjoittamista.  Opettajat tuntuvat olevan  tyytyväisiä tämän tyyppiseen oppimiseen ja opettamiseen, koska se on tosi joustavaa ja sujuvaa.

Visiot: Alkuvauhti digiloikkaan 6 op osallistujat

Jyri Kononen

   
 
Oulun yliopisto Täydentävien opintojen keskus