> Uutiskirje 4 / 2012 > Keväällä 2013 alkavia koulutuksiamme

Lisää osaavaa opetushenkilöstöä Haapaveden-Siikalatvan alueelle

Kolmivuotinen Erityisosaamista oppilaitoksiin -hanke on käynnistynyt. ESR-rahoitteisen hankkeen päätavoitteena on kehittää Haapaveden-Siikalatvan alueen oppilaitosten henkilöstön erityispedagogista osaamista ja luoda pysyviä käytänteitä osaamisen vahvistamiseen. Hankkeella tuetaan alueellista yhteistyötä ja sen johtamista sekä luodaan osaamisverkostoja yleissivistävän, ammatillisen ja vapaan sivistystyön oppilaitoksiin.

Hanke sisältää neljä osiota:

1. Erityisopettajaksi pätevöittävä koulutus (60 op)
    Koulutukseen valitaan 20 luokanopettajaa Haapaveden- Siikalatvan seudulta.
  2. Alueen erityispedagogiikan ohjaus- ja konsultaatiomallin rakentaminen
    Tavoitteena on tukea paikallisen mallin rakentamista ja kehittää erityisopettajien ohjaus- ja konsultaatiotaitoja.
  3. Erityisopettajien tukiverkoston luominen ja toiminnan organisointi
    Tavoitteena on saada alueen erityisopettajien ja ulkopuolisten tukiverkostojen osaaminen laajemmin oppilaitosten yhteiseen käyttöön.
  4. Erityispedagoginen täydennyskoulutus
    Alueella järjestettävissä koulutuspäivissä syvennytään ajankohtaisiin erityispedagogiikan teemoihin huomioiden eri kouluasteiden tarpeita.

Hankkeen toteuttamisaika on 1.8.2012–31.12.2014. Kohderyhmänä ovat Haapaveden-Siikalatvan seudun yleissivistävän, ammatillisen ja vapaan sivistystyön oppilaitokset ja opetushenkilöstö. Hankkeen toteuttaa Haapaveden-Siikalatvan seudun kuntayhtymä yhteistyössä Oulun yliopiston täydentävien opintojen keskuksen sekä kasvatustieteiden tiedekunnan kanssa.

Lisätiedot:

Hannu Saarinen, hankkeen vastuullinen johtaja, Haapaveden-Siikalatvan seudun kuntayhtymä, s-posti: hannu.saarinen[at]siikalatva.fi, puh. 0400 384 998

Sirpa Kova, projektipäällikkö, Oulun yliopisto, Täydentävien opintojen keskus, s-posti: sirpa.kova[at]oulu.fi, puh. 0294 48 7416

Erityisopettajaksi pätevöittävä koulutus: Tuomo Vilppola, koulutuksen vastuullinen johtaja, Oulun yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, s-posti: tuomo.vilppola[at]oulu.fi, puh. 0294 48 4629

Lisätietoa hankkeesta blogissa: http://erko2012.wordpress.com/