UUTISKIRJEARKISTO > KESÄ 2016

KOHTI KESÄÄ KEVYESTI KOODAILLEN

Haapaveden-Siikalatvan alueen seutukunnan Osaava hanke 2016-2017 puitteissa pidimme koko iltapäivän kestävän ”Katse koodaukseen” työpajan. Paikalle oli kerääntynyt 40 alakoulun opetus- ja kasvatustyön parissa työskentelevää koodauksesta kiinnostunutta osallistujaa.

Katse kooduakseen pajasta
Merja Hautala ja Hannele Ahola Bee-Bot robottia ohjastamassa

Paja toteutettiin toiminnallisena rastityöskentelynä joissa osallistujat pääsivät kokeilemaan mm. Bee-Bot robotin ohjaamista, visuaalisia ohjelmointiympäristöjä, ”ohjelmointia” ilman laitteita sekä tutustumaan Scratch-ohjelmoinnin haasteisiin. Pajan yhteydessä ideoitiin myös ryhmän voimalla miten ohjelmointia voidaan hyödyntää omassa opetustyössä. Kehitettyjä ideoita ja toimintamalleja löytyy alueen Osaava hankkeiden blogista https://osaavasiikalatva.wordpress.com/.

Lyhyessä ajassa ja isolla joukolla toteutettu paja antoi usealle osallistujalle ensikosketuksen ohjelmointiin ja rohkeutta lähteä tekemään kokeiluja omassa opetustyössään. Mukavaa luettavaa olivat pajan palautteet joista poimintoja alla:

”Koodaaminen oli aivan kivaa, pelillistä ja leikkimielistä.”

”Koodaamista voi oppia aikuinenkin. jeeee”

”Opin, ettei koodaaminen vaadi minkään ohjelmointikielen aukotonta hallintaa, vaan vähemmälläkin pärjää.”

”Angry birds- harjoitukset, koska ne voi ottaa suoraan opetukseen.”

”Se, että sai kokeilla erilaisia pelejä. Opin, että koodaaminen vaatii vain uskallusta.”

Järjestämme myös syksyllä (2.9.2016) Oulun seudulla iltapäivä työpajan koodauksesta nimellä "Kurkistus koodaukseen" tutustu sisältöön ja ilmoittaudu mukaan.

Antti Peltonen ja
Jyri Kononen