Uutiskirjearkisto > Uutiskirje 1/2016

SUJUVA

"Sujuvasti sukkelaan"

SUJUVA on Oulun ja Lapin yliopiston ESR-hanke, jolla sujuvoitetaan opintopolkua lukiosta yliopistoon. TOPIK johtaa hanketta, jossa on 10 yhteistyölukiota Pohjois-Pohjanmaalta ja Lapista. Hanke on käynnistänyt yhdessä lukioiden opojen kanssa lukiolaisten tulevaisuusohjauksen pienryhmätoimintana. Idea on, että vertaisryhmissä päästään yhdessä pohtimaan lukion jälkeisiä opintopolkuja ja muita valintoja. Hanke tehostaa myös pohjoisten yliopistojen koulutustarjonnan esittelyä lukioissa, koska monetkaan tutkinto-ohjelmat eivät ole tuttuja lukiolaisille. Lisäksi tuomme kouluihin tietoa siitä, millaisia avaimia valitut oppiaineet ovat yliopistojen eri tutkinto-ohjelmiin. Tästä aiheesta on esitys myös nettisivullamme, josta kuka tahansa voi hakea tiedon.

Aloitamme ohjaustyön ykkös- ja kakkosvuosikurssilaisten kanssa, jotta opiskelijat voivat tietoisemmin valita kursseja opinto-ohjelmaansa tähtäimenä pääsy yliopistoon lukion jälkeen. Hankkeen yhtenä kehitystehtävänä on lähentää lukioiden ja yliopistojen oppimisympäristöjä toisiinsa. Tässä työssä on mukana useita yliopistojemme tutkinto-ohjelmia hyvin erilaisin sisällöin. Kehitysyötä tehdään muun muassa LUMA- ja kieliaineiden ja lukion opettajien yhteistyönä. Hanke järjestää myös tapahtumia; tämän vuoden helmikuussa järjestimme yhdessä Oulun yliopiston ylioppilaskunnan kanssa Luentorallin, jossa myös lukiolaiset pääsivät seuraamaan yliopiston luentoja yhdessä opiskelijoiden kanssa ja tutustumaan yliopistomiljööseen. Myös Oulun yliopiston ensimmäinen info lukiolaisten vanhemmille järjestettiin helmikuussa ja se oli suuri menestys. Molemmat tapahtumat järjestetään myös ensi vuonna ja ne ovat avoimia kaikille. Seuraa tapahtumiamme webbisivultamme: www.sujuvahanke.wordpress.com ja tässä uutiskirjeessä.

Leena Viitanen,
SUJUVAN projektipäällikkö